Om blogging

Jeg lover stadig vekk meg selv at «Nå! nå skal jeg begynne å ta meg tid til bloggingen igjen!». De av dere som følger meg vet at akkurat det går dårlig, og løftene blir brutt gang på gang. Det er veldig synd, for jeg liker jo å blogge, og jeg moillkoser meg med hvert innlegg. Både det og ta bilder og å gjøre et tappert forsøk på å forfatte en nogenlunde forståelig tekst er jo både trivelig og skøy! Og enda morsommere blir det når jeg oppdager at det faktisk er folk innom her og leser det jeg skriver, eller i hvertfall og snoker etter inspirasjon på bildene. Og jeg skal ikke lyve, kommentarer er omentrent det morsomste av alt!

Tidligere når jeg har hatt dårlig bloggeperioder har det kommet som en naturlig bivirkning av at jeg har følt meg lite inspirert på håndarbeidsfronten, og med unntak av et par små reiseinnlegg er det jo håndarbeid denne bloggen handler om. Jeg er selv ivrig leser, og desverre dårlig kommentator, av håndarbeidsblogger og syntes det er bedre at «mine» bloggere holder seg stille enn at de blogger om «hva spiste jeg til middag». Selvsagt er et og annet innlegg om hverdagslivet til folk man føler man kjenner interessant, men å blogge for å blogge eller fordi man føler man må fører bare til side etter side med fyllstoff, i allefall for meg.

Denne gangen har jeg hatt det lengste bloggtørket noensinne. Det har riktignok kommet et og annet innlegg med ugjevne mellomrom, men ikke i nærheten av ofte nok til at jeg kan kalle meg en aktiv blogger. Selv om jeg har prøvd å drive «mønstermandag» så blir det liksom ikke til at innleggene blir skrevet. Og denne gangen er det ikke fordi jeg ikke gjør håndarbeid og ikke har noe å skrive om! Å nei, du! Jeg har både kjøpt garn og strikket til den store gullmedaljen. Ferdigstillingsraten min har aldri vært så høy som nå, og i tillegg har jeg begynt å sy! Jeg har jo faktisk blitt så aktiv på syfronten at jeg til og med har laget meg et eget syrom. Som om ikke det er nok selger jeg masse bunadsløyfer og lego-produkter og jeg tenker på og driver med hobbyprosjekter størsteparten av døgnet.

I fjor startet jeg til og med opp firmaet «Emilie Bjørnå Design» som selger produkter som er håndlaget av meg, og nå har jeg pinadø blitt momspliktig! Så det er nok som skjer og jeg har mer enn nok og fortelle, men det er akkurat som om jeg ikke vet hvordan jeg skal ta fatt på saken.

I tillegg har jeg en følelse av at facebook og instagram i stor grad har tatt over for bloggene. Stemmer dette, eller føles det bare slik fordi jeg ikke er så aktiv i bloggeverden for tiden? Det ville jo vært veldig synd om det er sånn, for bloggen er jo en utrolig flott plattform til å vise frem det man lager og til å kunne skrive utfyllende tekster med mye nformasjon. Jeg ser riktignok mye fint på instagram og facebook også, men bloggene blir liksom inspirerende på et helt annet nivå.

Kanskje man rett og slett må lage seg en bloggplan? Ikke fordi det skal være «tvangs»basert, men fordi hvis jeg har en plan, gjerne i form av en liste eller et skjema, så er jeg mye flinkere å gjøre det jeg har lyst til… Liste at typen «1. spise potetgull 2. ta et langt bad 3. strikke på merinoullgenseren» gjør det faktisk litt lettere å reise seg fra sofaen for å hente potetgullet.

Nå er jeg snart på tur langt ut på vidda igjen, så jeg avslutter her før jeg sporer helt av. Blir i grunnen veldig spennende og se om det kommer noe respons på dette innlegget, spesielt siden det ikke er bilder og det ikke handler om håndarbeid (når jeg startet å skrive var forresten overskriften «se: jeg har laget en sjal!»)

7 thoughts on “Om blogging

  1. Godt innlegg! Blogging er for meg lystbetont, så jeg blogger når jeg har lyst, om det jeg føler for der og da. Min blogg er ikke en ren håndarbeidsblogg da, har en del familieinnlegg siden jeg har blogget siden ungene var små (12 år nå!).

    Jeg leser andres blogger jevnt og trutt, men er også dessverre litt treg med å kommentere. Det gjør jeg når jeg har god tid🙂

    Synes du også bør blogge når du har lyst, selv om det blir sjelden. En bloggplan kan være fint, men sjansen for at den ryker er nokså stor!

    God helg og lykke til med bloggen framover.

    Lik

  2. Midt i blinken dette, Emilie – jeg kunne kopiert store deler av teksten og lagt ut på min egen blogg, hehe!

    Tror det er bedre å komme med en sjelden diamant enn med masse kråkesølv etter en oppsatt timeplan, leseren avslører fort om det bare er jatt, ikke sant?

    Lik

  3. Jeg liker lange innlegg med tanker i, selv om det er uten bilder😉

    Jeg har også inntrykk av at Instagram har tatt over for mange, men er enig med deg, bloggen er så mye mer. Jeg har også bloggpause for tiden, men det er av andre grunner. Ellers er jeg enig i at det er viktig at det er innhold i bloggene som er interessant å lese, heller enn at man blogger hele tiden.

    Håper du finner din måte å gjøre det på🙂

    Lik

  4. Jeg synes du har en veldig trivelig blogg som jeg liker å følge. Jeg følger prinsippet om at jeg blogger når jeg har lyst og når jeg føler jeg har noe å blogge om. Blogging skal være morsomt. Er også veldig enig med deg i at det er veldig hyggelig med respons på den en skriver. Jeg kommer i hvert fall til å følge bloggen videre om uansett om hvor ofte du blogger. Ønsker deg en fin og kreativ helg.

    Lik

  5. Jeg har hatt det litt på samme måte i det siste. Jeg har strikket masse, kjøpt altfor mye garn og fått ferdig mange prosjekter, men bloggingen har kommet i bakgrunnen. Jeg tror absolutt det er et poeng i at Instagram og Facebook-grupper har tatt litt over, men jeg synes også det er koselig å skrive en lengre tekst, og dessuten «bidra» litt til all google-inspirasjon😉

    Lik

  6. Jeg er også en periodeblogger, som tenker at det er bedre med en stille blogg, enn en blogg full av «ingenting».
    Tror bloggene fortsatt lever, men at de drukner litt blant Facebook og instagram når man ikke er så aktiv selv. Jeg gjenoppdaget mange av mine favoritter i alle fall da jeg tok opp bloggingen igjen.
    Ønsker deg en riktig så god og kreativ helg!

    Lik

  7. Tilbaketråkk: 100 innlegg på 200 dager? |

Legg igjen en kommentar

