Ulovlig deling av oppskrifter

De siste dagene har debatten om en viss facebookgruppe versert strikkeforum og blogger. Ja, spørsmålet har faktisk vakt så stor interesse, ikke bare blant strikkere, men blant folk generelt, at til og med Aftenposten har laget en sak på det! Jeg er ikke medlem på gruppa, og har heller aldri vært det, men dette er lagt fra den eneste plassen hvor strikkeoppskrifter deles over en lav sko.

Saken er altså det at det finnes en gruppe på facebook som har som formål å dele strikkeoppskrifter. Dette foregår ikke med linking til gratisoppskrifter på nett, men det scanning og kopiering av bøker og hefter som finnes i salg i butikkene. Gruppen er hemmelig og lukket, så man kommer ikke inn uten å bli invitert, og de som stiller spørsmål ved lovligheten av gruppen bli kastet ut igjen før man rekker å blunke. Den har intet mindre enn 6000 medlemmer og en av administratorene er en ikke navngitt lokalpolitiker og lærer. Jeg er ikke medlem i gruppa og har heller aldri vært det, men jeg har blitt kastet ut av en annen stor strikkegruppe på facebook fordi jeg kritiserte det faktum at oppskrifter ble delt uten tillatelse.

Så er dette greit? Er det greit å dele strikkeoppskrifter med 6000 mennesker uten å ha tillatelse fra designer? Enn å dele den med en venninne? Eller legge boka på bordet på et strikketreff? Jeg tror de fleste er enig i at det er fullt lovlig at venner låner bøker av hverandre og å la folk bla i boka for eksempel på en strikkefestival. Det blir jo i prinsippet det samme som at man kan bla i boka på butikken, og mange har nok oppdaget oppskrifter de selv ønsker seg ved å bla gjennom andres bøker eller mønstersamlinger. Så hvorfor er det slik at noen ikke er villige til å betale for mønstrene de bruker? Jeg mener, det er ingen som nekter å betale de tyvekroningen det koster for en sjokolade på butikken eller femtilappen det koster å spise en langgang til lunsj, men det øyeblikket det er snakk om strikkeoppskrifter så er plutselig 15 kroner nok til å ruinere dem og designeren eller forfatteren må være det gjerrigste mennesket i hele landet. Tenke seg til at de ønsker betalt for arbeidet sitt, det er jo regelrett horribelt, i følge piratdelerne.

Jeg skjønner at ikke alle er i den økonomiske situasjonen at de kan kjøpe alt de ønsker seg. Jeg er selv student og har ikke råd til å kjøpe alle strikkebøkene jeg gjerne skulle ha hatt, men etter min mening er det likevel ikke greit å bruke delingstjenester på nett, akkurat som at det ikke er greit å gjøre et pumpestikk på statoil når bilen er fri for bensin og kontoen skrapet. Har jeg ikke råd til boka, ja da får jeg enten strikke noe annet eller låne boka hos en venninne eller på biblioteket. Desverre tror jeg ikke problemet ligger i at folk ikke har råd til boka, men heller at de ikke ønsker å betale i det hele tatt. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt argumentet/spørsmålet «Hvorfor må jeg kjøpe en hel bok/et helt hefte når jeg kun skal bruke én oppskrift?». Jeg skal prøve å svare på dette: fordi slik er det bare. Ofte er det dog slik at det ikke er slik. Selv om oppskriften du ønsker å bruke finnes i boka «Strikkemønster 43» så betyr ikke det at den ikke finnes å få kjøpt andre plasser. Smådesignerne har ofte egne nettsider hvor man kan kjøpe oppskriftene enkeltvis og får dem nedlastet som pdf med en gang, hvor hærlig er ikke dette? Og hvis det ikke finnes en slik side, biblioteket har boka til utlån, den eneste strikkende venninna er på ferie, bokhandleren er stengt (eller eksisterer ikke) og du ble så inspirert at du  strikke det nå med en gang, ja da kan man alltids sende en mail til designeren. Jeg har gjort dette ved et par tilfeller, og jeg har aldri fått en negativt svar. Enten så har jeg fått oppskriften som pdf og betalt boken og fått denne i posten senere eller så har jeg fått kjøpe oppskriften enkeltvis. Ja, en gang fikk jeg faktisk oppskriften gratis! Strikkedesignere er stort sett veldig trivelige mennesker, så det er bare å prøv🙂

FOTO: skjermdump facebook

FOTO: skjermdump facebook

I beskrivelsen til den aktuelle gruppa på facebook står det «vi er venner og deler som venner». Nå har jeg jo slått fast tildligere at jeg syntes det er greit å dele med venner. Om jeg låner et hefte av en venninne eller deler strikkebøkerne mine med naboen så er det etter min mening helt greit. Det er derimot ikke greit om jeg deler oppskriften med mine 6000 nærmeste venner. Hvis man ikke vet hvilken aldersgruppe den andre hører til så er man heller ikke nære nok venner til at det er greit å dele oppskirfter. Når administratorne i tillegg kaster ut alle som stiller kritiske spørmsål og bytter navn på gruppen når kritikken blir for pågående, ja, da tyder det på at det foregår noe i denne gruppa de ikke vil vi andre skal vite om?

Med tanke på at denne gruppa alene har så mange medlemmer så burde det være noen der ute som kan svare meg: Hvorfor er ikke folk villige til å betale for strikkeoppskriftene?

Jeg skal ikke begi meg inn på den juridiske siden av dette. Eksperten i Aftenposten mener det er tvilsomt at gruppen bryter opphavsretten, jeg mener det motsatte. Desverre har jeg ikke klart å finne tidligere dommer som kan avsløre hva som er tilfelle, så da er det bare tolkningene av loven som står igjen. Dersom noen vet om noe som kan belyse dette temaet så ønsker jeg meg linker🙂

4 thoughts on “Ulovlig deling av oppskrifter

    • Ja, det var på tide det ble tatt opp. Er veldig glad for at Tove Fevang skrev det innlegget så det temaet kom frem. Jeg har bare gått og kjeftet en stund, men ikke gjort noe med det😛

      Lik

  1. Et fint innlegg om temaet! Bra det har blitt et engasjement rundt dette. Håper folk får opp øynene og tenker seg om før de kopierer og deler til andre. Det kan være at folk ikke forstår hvilket arbeid som ligger bak et mønster, og det er synd. Noen har ikke respekt for andres arbeid og reglene som gjelder for opphavsrett.. Det ødelegger for mange hvis denne facebookgruppa får fortsette…

    Lik

  2. Jeg er selv medlem i gruppen, ved en tilfeldighet og har fulgt med på debatten rundt. Jeg er helt enig med deg i blogginnlegget ditt. Å dele oppskrifter som er å få kjøpt er uetisk og skal ikke foregå. Det blir på samme måte som å laste ned ulovlige filmer og musikk.
    MEN: på denne Facebookgruppen som er i søkelyset nå, er det snakk om 1 stk oppskrift, som er i salg i dag, ble delt. Denne er slettet for lenge siden og det jobbes iherdig med å gå gjennom alt for å sikre seg at det ikke er flere oppskrifter som er til salgs i dag. Den ene oppskriften skulle selvsagt ikke blitt delt.
    Det jobbes også med å klarlegge hvor grensene går, hva som er lovlig og hva som er greit å dele. For de fleste oppleves regelverket som ganske uklart. Regelen pr nå i gruppa er at man skal ta kontakt med forlaget/designer etc for å få godkjenning til å dele før man gjør det.
    Hensikten med gruppa er å dele og ta vare på og glede seg over gamle oppskrifter som ikke lenger er i salg.
    Debatten og kritikken har tatt litt av både innad i gruppen og eksternt med «heksejakt» på medlemmene og administratorer og ei fjær har blitt til mange mange høns.
    Og at den er hemmelig får dessverre ikke an å gjøre om på av tekniske årsaker hos Facebook. En gang hemmelig- alltid hemmelig. Det hadde nok hjulpet gruppen betraktelig å ha den mer åpen slik at folk kunne se hva som egentlig er der og ikke bare uttalte seg på grunnlag av hva de «tror er der».
    Uansett: Designeres livsgrunnlag og opphavsretten er viktig å sette søkelys på!! Og det er nok også sant at mange blir utrolig kostnadsbevisst når det gjelder betaling for oppskrifter.

    Lik

Legg igjen en kommentar

