Blokkevaiere

Jeg har endelig fått tak i noe jeg har ønsket meg i mange år: nemlig blokkevaiere. Jeg har fått mitt sett fra Lazadas på Etsy, og det til det nette pris av 186 kroner! Og det beste av er at hun sender til Norge, og frakter var også kjempelav, mener å huske den var så lav som 30 kroner, faktisk. Siden varen koster under 200 kroner trenger man heller ikke å tenke på moms eller toll og jeg fikk de raskt i posten. Jeg har det settet som består av 3 lange (180 cm) og 4 korte (90 cm) vaiere, i tillegg til 30 T-pins. Jeg tentke jeg skulle vise dere vaierne i aksjon, og tilå blokke dette sjalet brukte jeg de tre lange vaierne.

Mønsteret på dette sjalet er Clothilde av Kirsten Hanley Cardozo og garnet er Fyberspates Scrumptious DK som er en superdeilig merino/silke-blanding. Mer om selve sjalet kommer senere, når det er tørket og tatt actionbilder av det🙂

426a99_d144947644ad4482a2da2d8c83c3c4ecSlik ser altså setter med vaiere ut. Det først jeg gjorde var å skylle opp sjalet. Normalt pleier jeg å sende det som skal blokkes på en liten svømmetur i vaskemaskinen, men denne gangen fikk det klare seg med en kort oppskylling uten verken vaskemidler eller noe som helst annet. Poenget er bare at sjalet sjal være vått. Ikke dryppende, men i allefall ganske så fuktig. Etter oppskyllingen la jeg sjalet inni en håndduk og presset ut overflødig vann. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta bilder av denne prosessen også, men det var omentrent på dette tidspunktet jeg oppdaget av kameraet mitt trenger en tur til kameradoktoren. Derfor får vi nøye oss med mobilbilder i dag, men jeg håper og tror at det blir både første og siste gangen.

2014-08-10 15.15.57I allefall: etter at sjalet er fuktet så legger jeg det ut, sånn nogenlunde i rett form, på stuegulvet. 2014-08-10 15.19.37Så setter jeg igang. Dette er overkanten på sjalet. Her trer jeg vaieren gjennom enden på alle rillene, altså på annenhver omgang.. Dette trenger sikkert ikke å gjøres sååå omstendig, men det er viktig at man trer sjalet eller plagget ganske så tett og jevnt på vaieren. 2014-08-10 15.28.15Her er overkanten ferdig og jeg er klar til å begynne med sidene. 2014-08-10 15.32.21Dette sjalet skal ha markerte spisser, så sidene er veldig mye raskere enn overkanten. Her trer jeg nemlig bare vaieren gjennom de spissene som skal stikke ut. Jeg gjentar så det samme på den andre siden også, men jeg unngår å forme hjørnene. 2014-08-10 15.34.48Her ser dere spissene på sjalet. Jeg har ikke tredd i vaierne der etterhvert, men det er de siste punktene jeg gjør dette på. 2014-08-10 15.35.16Jeg finner ytterste punktet på spissen og trer begge vaierne i samme punktet, jeg gjentar så det samme med ytterspissene på sjalet: 2014-08-10 15.36.142014-08-10 15.37.29Og nå er jeg nesten ferdig. Siden jeg ikke har blokkematte så må jeg gjøre dette på sengen. Jeg har store planer om å kjøpe meg sånn lekematte på biltema etterhvert, slik at jeg kan la ting ligge til blokking over natten og ikke er avhengig av å stå tidlig opp for å gjøre dette😛 Uansett, jeg legger sjalet slik at spissen peker mot et hjørne i sengen, så den måten syntes jeg det er lettere å få kantenen bene. 2014-08-10 15.38.03Så skal jeg begynne å leke med nålene, og jeg starter med å feste spissen på sjalet.2014-08-10 15.38.29

Så drar strekker jeg det så langt som jeg syntes er nødvendig og setter en nål midt oppe på sjalet. Deretter gjentar jeg samme prosessen og setter nåler i ytterhjørnene av sjalet, før jeg setter enda flere nåler på overkanten, slik at denne blir ben.

2014-08-10 15.46.49Når dette er gjort så setter jeg en nål i hver spiss, og det er her det er genialt at å bruke hjørnet av sengen, for jeg kan ganske lett se om det er høvelig beint. Etter å ha nålet fast alle punktene på sidene må man sannsynligvis justere alle tre hjørnene, og det er ikke umulig at det trengs litt finjustering til slutt. Dersom det er for få T-pins er det ingenting i veien for å bruke vanlige knappenåler, men dersom man blokker på sengen ville jeg definitivt ha valgt å bruke de med stort hode🙂

Jeg er veldig fornøyd med disse vaierne. Det går ikke så mye raskere enn å bruke kun knappenåler, med det var utrolig mye lettere å klare å få kantene beine, spesielt overkanten. Denne gangen brukte jeg 3 pins for å holde hele overkanten rett, mens tidligere har jeg brukt sånn ca. en kvart million knappenåler og fremdeles fårr små «tutter» på overkanten, så ejg er veldig fornøyd med vaierne og kommer garantert til å bruke de til alt av blokking fremover!

Dette sjalet ligger ennå til blokking, og jeg håper bare det blir tørt så jeg kan ta det bort fra sengen før jeg skal legge meg. Også håper jeg at kameraet mitt på magisk vis blir frisk før i morgen slik at jeg kan få tatt bilder av det ferdige sjalet, men av en eller annen grunn tviler jeg.

Bruker du å blokke ferdige strikketøy?
Har du blokkevaiere?
Syntes du i såfall de er lettere å bruke enn å bare bruke nåler?

 

3 thoughts on “Blokkevaiere

  1. Så utrolig kjekt. Har sett flere hatt slike, men har ikke kjøpt meg et sett selv enda. Fikk veldig lyst til å kjøpe meg et sett nå når jeg så din flotte forklaring. Kjempe kjekt at du har forklart hva du har gjort så nøye.

    Lik

  2. Så kjekt sett! Jeg stod med et sett i hånda i sommer, men ventet litt med å kjøpe det, siden jeg strikker kanskje bare ett sjal i året. Men det er jo innmari praktisk med sånne sett enn en million nåler.

    Lik

Legg igjen en kommentar

