Mønstermandag: sparkebukse med broderi

Noe av det jeg husker best fra jeg var barn er alle turene til Bestemor. Bestemor bodde bare en times kjøring unna oss så vi var der ganske ofte. Lykken var ekstra stor de gangene vi fikk lov til å overnatte! Bestemor hadde en kjempeflott samboer, Harry. Harry var ikke min bestefar, men han var min bestefar likevel, og sammen med han og bestemor ble det mange blåbærturer. Skogen hadde spist seg inn i hagen deres, så om man gikk 14 skritt fra ytterdøren så sto man på stien. På nedsiden av huset gikk den store skumle E6’en, men nedenfor den igjen, ja der var havet. Der brukte vi barna å være med Harry ut i båten for å fiske småsei. Det er mulig jeg har en smule selektiv hukommelse, men så vidt jeg husker fikk vi alltid fisk og når vi kom tilbake til huset laget bestemor middag av fangsten. Jeg har spist mye hærlig mat senere, men småsei hos bestemor, det er nok det beste jeg noen sinne har spist. Når kvelden kom pleide vi å få se barneTV, og tilogmed det var ekstra stas hos bestemor! Som TV-kos fikk vi en liten skål med noe godteri og solbærtoddy, og på vinteren varmet bestemor toddyen til oss. Mens vi så barneTV satt bestemor i stolen sin og strikket. Hun hadde en lang, rød plastboks som hun hadde alle langpinnene sine i og et rosa målebånd som jeg elsket å leke med når bestemor så en annen vei. Et av mønstrene som bestemor strikket skal jeg dele med dere i dag. Når sant skal sies så strikket hun sikkert ikke denne når jeg var lita, det ble sikkert gjort mange år før jeg ble født. 2014-03-31 20.41.43Mønsteret kommer fra denne boken fra 1953. Den er godt brukt og noen av sidene er litt lurvete, men alle oppskriftene er hele. Legg merke til den nette prisen på kr. 2.75.

2014-03-31 20.40.31Jeg blir nok å dele flere av oppskriftene fra dette heftet med dere og først ut er sparkebukse med broderi. Jeg har lest gjennom oppskriften, men skal ærlig innrømme at jeg syntes det var litt vanskelig og forstå. Om jeg skal strikke den så går det sikkert bra likevel: det er jo ofte lettere å skjønne oppskriften når man har strikketøyet i hendene. 2014-03-31 20.40.512014-03-31 20.41.00

Har dere noen strikkeminner fra dere var små?
Når begynte du å strikke selv?

Legg igjen en kommentar

