FO: Jayne’s Hat

Sist fredag pakken jeg veske på veske med garn og dro til Bjerkvik på strikketreff. Overambisiøs som jeg er hadde jeg med meg rundt 3 kilo garn som jeg helt oppriktig trodde jeg skulle få strikket opp i løpet av helga. Med meg hjem på søndag hadde jeg 2,9 kilo garn. Jeg hadde fått begynt på february lady-jakken til bestemor, såvidt, men jeg strikket mer på den i går enn jeg gjorde hele helga. På lørdag dro jeg nemlig ned på garnbutikken og kjøpte Sandnes Alpakka for å strikke lue til finingen. Jeg var i utgangspunktet på jakt etter noe tykkere garn, men her var fargene det viktigste. Finingen har nemlig ønsket seg luen til Jayne i serien Firefly. Den luen kan beskrives som styggkul, med en skitten dusk, så da måtte jeg bare prøve å strikke stygt og ujevnt.

2014-03-15 23.42.22Første utfordring var å finne maskeantall. Merkelig nok var det veldig få luer å gå ut fra som brukte tilsvarende garn og pinnenummer 2, 4, 5.5, 6 og 8 samtidig. Så da var det bare å prøve seg frem. Jeg endte opp med 108 masker fordelt på pinnene og etter å ha strikket noen cm syntes jeg det ble litt for jevnt. Så da begynte jeg og vri masker, lage noen småfletter hist og pist og innimellom så «mistet» jeg masker også, som jeg bar plukket opp igjen senere. Denne var i grunnen morsom og strikke, men det gikk himla tregt! Heldigvis klarte jeg å bli ferdig med den før jeg dro hjem til finingen. 2014-03-18 13.45.01 kopiKjæresten digga lua og jeg er også veldig fornøyd med resultatet, men jeg tviler vedig sterkt på at det blir produsert flere like luer. Likevel var det absolutt verdt alt strevet når finingen ble så fornøyd! (men jeg har hintet frempå at han kanskje ikke trenger å fortelle at det er jeg som har strikket så ujevnt….)DSC_0247DSC_0251.NEF

 

 

 

3 thoughts on “FO: Jayne’s Hat

Legg igjen en kommentar

