Strikkekavalkade

Om jeg er full nei!? Jeg er veldig klar over at jeg er veldig på overtid for å lage en kavalkade over 2013, og det er ikke det jeg planlegger heller. Jeg har nemlig et jubileum å feire! Jeg er riktignok litt på overtid, men 4. mars var det nøyaktig 4 år siden jeg begynte å blogge! Det vil si at det mest sannsynlig var 4 år og en uke siden jeg begynte å strikke😛

Både bloggen og strikkingen har utviklet seg med tiden og jeg vil våge å påstå at selv de verste innleggene fra i fjor var bedre enn det første jeg skrev. Bildene er i allefall blitt bedre. Det tok litt tid, men etterhvert innså jeg at sofaputen kanskje ikke var den beste bakgrunnen jeg kunne finne. Nå koser jeg meg nesten like mye med fotoshoot som mes selve strikkingen, selv om det ennå kommer noen «jeg er utålmodig, jeg tar selfies med mobilen»-bilder innimellom. Skjermbilde 2014-03-06 kl. 8.29.25 PM

Litt statistikk

Jeg har i løpet av min strikkekarriere lagt inn 198 prosjekter på ravelry. Jeg begynte ikke å bruke ravelry aktivt med en gang, så det er noen prosjekter som ikke er med der, blant annet sokkene og vottene fra mitt første blogginnlegg. De sokkene var forresten mitt første strikkeprosjekt🙂 Her kan du se hvordan prosjektene fordeler seg på årene.Skjermbilde 2014-03-06 kl. 8.32.44 PM

Jeg lærte som sagt å strikke i mars 2010 og det tok ikke så lang tid før det tok helt av. Jeg la inn mitt første ravelry-prosjekt i mai, så det var nok litt mer enn 36 prosjekter i 2010. Jeg tror grunnen til at det er blitt færre årlige prosjekter er fordi jeg har begynt å strikke større plagg i stedet for bare babysokker og sånne småting.

Når det gjelder hva jeg strikker så har det som sagt forandret seg litt med tiden. Jeg ble litt overrasket over at jeg har strikka så mange hodeplagg!

Skjermbilde 2014-03-06 kl. 8.39.49 PMOgså fargene som som en overraskelse! Jeg trodde virkelig jeg strikket veldig mye med orange og grønt! Det gjør jeg altså ikke.Skjermbilde 2014-03-06 kl. 8.42.11 PM

I stedet er det fargene hvitt…

blått…

og lilla som dominerer prosjektene mine.

Kåringer

Da føler jeg kanskje at vi har fått nok statistikk? Det er jo tross alt ikke alle som er like glad i tall som meg😛 Desverre har jeg ikke notert hvor mye garn jeg brukte de første årene, så jeg har ikke noen totalsum på gram, men jeg tror det begynner å bli noen kilo. Men nå! *trommevirvel* Nå skal jeg komme med noen kåringer!

Tidenes første ravelry-prosjekt var disse pulsvantene som jeg strikket i lakserosa garn av ukjent kvalitet. Også her er bildet tatt med mobilkamera. Bakgrunnen er gulvteppet i stuen der hvor jeg bodda da. På den måten slapp jeg å reise meg fra sofan😛

Tidenes strikkebilde Jeg digger dette bildet av Matilda-sjalet mitt. Det er ikke det mest populære prosjektet mitt og det er heller ikke et bilde jeg har fått noe særlig kommentarer på, men jeg sytnes det er kjempelekkert!

Tidenes stolteste Det prosjektet jeg er mest stolt av er Dino. Jeg tror jeg rekket den opp fire ganger før jeg innså at intarsia ikke var noe jeg var klar for. Så da ble det maskesting. Litt av en jobb, men genseren endte opp med å bli dritkul, og eieren på 3 år var kjempefornøyd!

Tidenes mest brukte Jeg har ikke strikket så mange store plagg til meg selv, men det jeg har brukt mest er nok Owls-genseren min. _MG_8270Tidenes tilbehør Det jeg har brukt mest er https://pringelinghobby.wordpress.com/2012/03/05/fo-wood-hollow/ mitt. Jeg elsket det, og brukte det daglig! Jeg sytnes fargen er helt fantastisk og den passet meg så fint! Knallfarget lue med dusk, kan det bli bedre? Desverre har jeg mistet hele settet, og jeg har ingen aning på hvor. Jeg har flere luer i samme mønster, men det var nok fargen som gjorde at jeg likte denne så godt.

Tidenes failure må ha vært geogia-jakken jeg strikket i 2012. Jakken i seg selv var ingen failure, men å vaske en nystrikket jakke i holstgarn på 60 grader ble litt feil, gitt. Jeg lurer faktisk på om jeg skal strikke den en gang til, for den var veldig deilig de to gangene jeg brukte den🙂

Tidenes dille Bellavotter. Jeg har strikket intet midre enn 13 par. 

Tidenes opprekk må ha vært Paulie. Jakken som skulle bli min yndlingsjakke. Den som ser så lekker ut og som virket som om den kom til å bli perfekt i størrelsen. Helt til jeg gikk fri for garn når jeg hadde en halv arm og knappestolpen i igjen. Selvsagt var det umulig og finne fatt i mer med samme innfarging og med sammenligning med andreinnfarginger var det tydelig forskjell. 

Tidenes gave, i tillegg til Dino, har nok vært disse vottene til bror. Jeg aner ikke hva symbolet betyr, men har forstått at det er noe dataspill-greier. Han digger de og bruker de og da er det egentlig ikke så nøye hva det tegnet betyr uansett. 

Dette var et lite innblikk i min «strikkekarriere». Det ble noen overraskelser for meg når jeg skrev dette innlegget og det var veldig morsomt å se gjennom alle ravleryprosjektene mine.  Jeg håper du likte innlegget, og om du har lyst til å lage et liknende innlegg så må du gjerne linke til det i kommentarfeltet! Jeg elsker nemlig årskavalkader og en kavalkade over hele strikkekarrieren er vel enda bedre?

11 thoughts on “Strikkekavalkade

  1. *elsk!* Kavalkader er superdigg! Tenk å ha SÅÅÅ oversikt over prosjektene sin, da?!? Stum av beundring – også over hvordan fotokvaliteten har skutt i været over disse årene😉

    Selv lærte jeg å strikke da jeg var seks år. Jeg husker enda mange av de første (ikke alltid veldig vellykede) prosjektene med et smil. Dessverre sluttet jeg å telle etter ungdomsskolen, så her kommer min eneste statistikk: i løpet av de tre årene på ungdomsskolen strikket jeg 13 gensere til meg selv😀 De fleste ble strikket under pulten, bortsett fra under OL, da fikk jeg strikke åpenlyst mens TV’n var fremme i klasserommet, hehe. Rekorden må være genseren jeg strikket da jeg jeg var hjemme i fire dager med en lei hoste – bustegarn som ble gjort enda mer bustete ved hjelp av iherdig børsting med neglekost… Ah, det var tider!

    Masse lykke til med videre strikking og blogging, gleder meg til å følge deg videre! Slå til med statistikk og kavalkader når som helst, de er morsomme!

    Lik

  2. Så artig å se både bilder og statistikk . Ja man forandrer både stil og hvordan/hva man strikker gjennom tidene. Mine første prosjekter/plagg har jeg ikke noe bilde av eller har i mitt eierskap, de var babygaver. Det er faktisk 31 år siden, ja jeg begynte tidlig å strikke store ting.

    Lik

  3. Herlig kavalkade! Og en påminnelse til meg selv om å bli like flink som deg til å bruke Ravalry:) Og sier meg enig med deg at «Tidenes stikkebilde» var kult, jeg liker bilder som er litt mer enn bare «her er sjalet»:)
    Ha en herlig helg videre, Emilie!

    Lik

  4. Imponert over kor god kontroll du har på prosjekta dine! Eg har allereie kome ut av kontroll med kva eg har strikka i år, eg. Du har laga mykje flott på desse åra, og eg er einig med deg i at strikkebiletet av sjalet var veldig flott! Litt annleis enn det ein vanlegvis ser🙂

    Lik

  5. Jeg elsker sånne kavalkader! Du har jammen laget mye siden du begynte strikkingen🙂 Jeg er akkurat begynt å legge inn prosjekter på Ravelry (har tidligere bare brukt det til mønstersøk), og jeg blir mer og mer hekta. Vet du hva? I dag når jeg gikk inn på bloggen din, og leste i margen at du bor i Narvik, så kjente jeg deg plutselig igjen. Vi gikk nemlig på videregående samtidig, på Frydenlund. Jeg gikk i b-klassen, sammen med Toyne, som jeg mener du pleide å være en del sammen med? Kan det stemme?🙂

    Lik

    • åååh, tusen takk for koselig kommentar! Jeg skulle vente med å svare deg til jeg hadde snakket med Toyne og funnet ut hvem du var, også glemte jeg det helt av… Når jeg pratet med henne og sa at noen fra frydenlund hadde kommentert bloggen fikk jeg til svar «det er sikkert Martine, Martine strikker» :p Men altså, ja, det stemmer nok det! Så utrolig morsomt da! Har jo fulgt bloggen din en stund også finner man plutselig ut at man har gått på samme skole i 3 år tidligere!

      Lik

  6. Fin blogg!
    Jeg ser du har strukket uglegenseren. Skal strikke den i drops Andes selv nå, og lurte litt på om du bare fulgte oppskriften eller om du la til noen masker. Strukket du i pinnestr 6?
    Hilsen Rikke

    Lik

    • Heisann! Jeg har strikket den i pinne 6, og helt etter oppskriften. Om jeg skulle strikket den igjen ville jeg kanskje gått opp til pinne 6,5 eller lagt opp noen masker ekstra. Genseren er rådeilig, men den er akkurat 2 mm for trang😛

      Lik