Oppskrift: firkanttøfler

Etter at jeg hadde en firkanttøfler-periode i fjor vår har mange spurt meg om fremgangsmåten på disse, og nå har jeg endelig fått skrevet den ned🙂 Dette er flott nybegynner strikk, i tillegg til at der er geniale gaver: de er raske å strikke, de er fine og alle elsker vel tøfler?

DSC_0024

Om du bruker denne oppskriften, legg gjerne igjen en kommentar eller send meg et bilde: e. bjornaa@gmail.com

Garn: Mor Aase, Safir, Østlandsgarn eller lignende (100m pr. 50 gr). Bare vær sikker på at garnet tover (altså ikke er superwash)
Pinner: 6mm
Størrelse: baby (barn) dame (herre)
Garnmengde: Farge A og B: 50 (50) 100 (100) gram, farge C: 50 gram til alle størrelser.

Legg opp 10 (14) 19 (23) masker med farge A. Strikk 20 (28) 38 (46) omganger rett = 10 (14) 19 (23) riller. Dette er rute 1. Bytt til farge B og strikk neste rute likedan, fortett så med rute 3-6 på samme måte. Fell av, plukk så 10 (14) 19 (23) masker på kanten av rute 6 og strikk rute 7 og 8. (se illustasjon på bunnen av siden) Du kan også strikke rute 7 og 8 for seg selv og sy dem fast i resten, dersom du ikke liker å plukke opp masker🙂 Slik bruker du fargene:

Rute 1: farge A
Rute 2: farge B
Rute 3: farge C
Rute 4: farge B
Rute 5: farge A
Rute 6: farge C
Rute 7: farge B
Rute 8: farge A

Monteringen var litt vrien på disse tøflene, og jeg bretta de alle veier før jeg fant ut av det. For at du skal slippe å gjøre det samme har jeg prøvd å lage en monteringsanvisning. Jeg har også funnet frem en youtubevideo som viser sammensyingen🙂

Følger du anvisningen er første steget å brette der hvor jeg har markert med lys gråblå linjer: mellom rute 5 og 6 og på skrå over av rute 4. Sy så sammen etter numereringen på siden: først rød mot rød, så gul mot gul, grønn mot grønn, ja du skjønner tegninga🙂 Det er ikke sååå nøye at stingene ikke vises: tøflene skal uansett toves. Hiv de i maskinen, gjerne sammen med et håndkle på 40 grader på normal vask. Du kan også bruke 60 grader, men de vil da tove mer og min erfaring er at det er bedre å tove litt for lite og måtte kjøre vaskemaskina to ganger enn å tove litt for mye første gangen🙂

Skjermbilde 2014-02-17 kl. 10.19.41 PM

Lykke til!

4 thoughts on “Oppskrift: firkanttøfler

  1. Så flott at du har lagt ut om tøfler her. Utrolig lett oppskrift å forstå.
    Var jo ekstra kult at vi bor i verdens navle begge to. Nemlig Narvik😊😊

    Holder på med ett par baby tøfler så er veldig spent på resultatet.

    Hege

    Lik