Neste fellingen jeg tenkte jeg skulle teste ut er den første jeg lærte når jeg begynte å strikke. Jeg mistenker at det er slik de aller fleste lærer å felle av når læreren (evt. mor, bestemor eller venninna) skal gjøre det lettest mulig for dem.

1:Strikk to masker rett. Bare for å gjøre resten av forklaringen lettere: først maske A, så maske B

2: Stikk venstre pinne inn i den bakerste masken på høyre pinne. Den vi kalte maske A tidligere…

3: …Og dra maske A over maske B og av høyre pinne.
4: strikk en maske til og gjenta punkt 2-4 til alle maskene er felt

BEDØMMELSE:
Denne avfellinsmetoden er nok den desidert enkleste. Det er den alle nybegynnere lærer seg først. Det er også den mest ubrukelig (etter min mening, i allefall). Den blir veldig fin å se på, men prøver du å bruke denne på for eksempel et gensererme så blir en av to ting å skje: enten får du aldri genseren på, eller så får du den på men aldri av igjen… Poenget er: denne er vannvittig lite elastisk, i tillegg til at den også strammer inn strikkingen litt.

2 thoughts on “

  1. Snodige greier, dette er den avfellingsmetoden jeg bruker når jeg trenger en superelastisk fellekant..? Det oppnår jeg ved å trekke masken B så laaangt ut som det trengs etter at maske A er dratt over B – og så er det ypperlig å få til usynlig felling av vrangbord med denne metoden, fordi den kan felles med rett over rett og vrang over vrang🙂 Så forskjellige vaner og favorittmetoder man kan ha, gleder meg til å se neste del i miniserien din, har blitt litt hekta😉

    Lik

    • Kanskje jeg burde prøve denne på nytt igjen, men mye større pinner? Også med vrang over vrang da? Har ikke funnet meg noen favorittmetode ennå, noe som er litt av årsaken til at jeg laget denne serien. Har jo hatt noen vellykkede avfellinger, men jeg husker jo aldri hvordan jeg gjorde det sist, så ejg ender jo opp med å felle av hvert prosjekt minst 14 ganger uansett😛

      Lik

Legg igjen en kommentar

