Heisann!
Som du sikkert ser, så har jeg startet opp ett nytt konsept på bloggen min: nemlig miniserier. Planen er at dette skal være små serier som viser og tester forskjellige ting som jeg plages eller har slitt mye med å finne ut av. Forhåpentligvis så kan dette hjelpe andre til å slippe den frustrasjonen som jeg har gjennomgått.

Først ut er: avfelling.
Jeg har strikket ganske mange prosjekter, og selv om det har gått utrolig mange kilo garn her de to årene jeg har strikket, så har jeg aldri klart å finne ut hvordan elastisk avfellingsmetode jeg liker best. Så da har jeg plukket meg ut 4 metoder som jeg ofte har blitt anbefalt, slik at jeg kan lage en liten tutorial og bedømmelse på hver av dem. Jeg tror dette vil hjelpe meg fremover, og forhåpentligvis også noen av dere🙂

Her er tutorialen på den første metoden, bedømmelsen ligger nederst i innlegget🙂

1: Strikk 2 masker rett

2: Sett maskene tilbake på venstre pinne.

3: Strikk de to maskene vridd sammen

4:Du har nå en maske på høyre pinne. Strikk en maske rett. Gjenta punkt 2-4 til alle maskene er avfelt.

Slik ser resultatet ut:

BEDØMMELSE:

Vanskelighetsgrad: Veldig enkel
Avfellingen blir veldig elastisk, men jeg blir aldri fornøyd med utseende på denne når jeg gjør den! Når jeg ser denne avfellingen gjort av andre er den som regel mye jevnere og finere, min ser ut som jeg drar med meg bindeleddet til masken undet opp… Hvis det gir noen mening.. Ikke noe for meg altså, men det er absolutt verdt forsøket om du ikke har funnet «din metode» enda.

ps.: om noen har tips om hva som gjør min avfelling så lite sjarmerende å se på, så skrik for guds skyld ut!

One thought on “