Joda, jeg strikker også kluter

Selv med over 10 kilo garn i hus, nærmere 100 prosjekter i kø på ravelry og circa like mange prosjekter liggende og vente på meg i strikkekurven, så oppstår det av og til strikketørke. Du vet, de periodene når ingenting frister. Genseren som du hadde så lyst på og som bare mangler en arm var plutselig ikke noe fin likevel, sjalet krever for mye konsentrasjon og nøstebarnteppet er bare helt vanvittig kjedelig. Vet du hva jeg gjør i slike perioder? Jeg strikker… kopptuer!Når jeg først begynte å strikke og folk rundt meg snakket om hjemmestrikka kopptuer, så trodde jeg de var blitt spik spenna gærn. Hvem gidder vel å bruke tid på å strikke kjøkkenkluter? De man kjøper i butikken til en tier er jo god nok dem!

Men, så strikka jeg en klut av et restenøste. Det er forresten gørrkjedelig strikk, men det er egentlig greit innimellom, som for eksempel i bil (når jeg sitter i passasjersetet vel og merke…). Og etter å ha prøvd hjemmestrikkede kluter så blir jeg aldri mer og kjøpe mannskjiten på butikken, selv om jeg får to for halve prisen av garnet jeg bruker til en. Tilogmed sambo måtte innrømme at disse var bedre. Riktignok måtte jeg tvinge han til å prøve den og nesten true frem en uttalelse. Han var merkelig nok ikke så veldig interessert i å gå inn i en langvarig diskusjon om kjøkkenluter…

Jeg bruker for det meste Husmor Maria’s oppskrift, pinne 4mm og Drops Paris. Hører rykter om at mange foretrekker tuva (tror det var det det het?) fra europris.

Strikker du kluter eller ser du på det som bortkastet tid? Og om du gjør det, hvordan garn, pinner og oppskrift foretrekker du?

10 thoughts on “Joda, jeg strikker også kluter

    • Veldig mange sier akkurat det samme som deg, så jeg lurer litt på om jeg må dra på europris og kjøpe Tuva, sånn bare for å prøve i allefall😛

      Lik

    • åh, den oppskrifta har jeg også vært innom… husker ikke åssen garn, da, men det var rosa :p Mandarin petit har jeg faktisk aldri prøvd til noen ting…

      Lik

  1. Åh, dette var akkurat hva jeg trengte nå! Masse prosjekter på gang her også, men ingenting som frister for tiden… Heldigvis har jeg garn på lager, nå skal det strikkes kluter🙂 Jeg digger sånne kluter, de er helt utrolig kjekke!

    Lik

    • Helt enig med deg! Er veldig overrasket over hvor deilig det er med hjemmestrikka kluter! Og selv om det er litt kjedelig strikk, så er det helt perfekt i perioder med lite inspirasjon

      Lik

  2. Klut på klut… Strikke masse klutar eg også, men synes Paris blir for tjukt. Foretrekke Mandarin, Petunia eller Muskat Soft. Nå har eg kjøpt bambusgarn og skal prøva det. Mønster eg brukar kan du sjå i ein av blogagne mine på vrangmaska.

    Ha ein fin strikkekekveld!

    Jane

    Lik

    • Bambus er helt hærlig! Har strikka pulsvanter i bambusgarn, og det er noe av det mykeste jeg har vært borti! Blir sikkert veldig flott til kluter, det har jo en antibaktriell effekt i tillegg til at bambus holder bra på fuktigheta🙂 Også er den jo så rask i vekst at det er et av de mest bærekraftige stoffene i verden, og det er jo absolutt kun positivt!

      Lik