Krakow

Krakow er en fantastisk by som absolutt er verdt et besøk. Jeg har vært der i helgen og brukt timevis på å vandre rundt i sentrum. Byen er full av fantastiske ting å se (og ikke minst å handle!). Denne gangen holdt jeg meg til gledene, så mens de andre dro til Auschwitz startet jeg lørdagen med en fantstisk irsk frokost før resten av dagen ble brukt til å fotografere, shoppe og slappe av på en benk på Rynek Główny (torget i gammelbyen) med en iskald Pepsi Max i sola.

Krakow is an absolutly amazing city that is definitely worth a visit. I was there this weekend and spent hours wandering around the city center. The city is full of wonderful things to see (not to mention the to buy!). This trip was only for joy for me, so while the others went to Auschwitz on saturday, I decided to go and have a real irish breakfast instead. The rest of the day I spent taking pictures, shopping and enjoying the sun in Rynek Główny (the main market square) with an ice cold Pepsi Max.


Mariakirken som ligger i hjørnet Rynek Główny er en av disse tingene man bare må se i Krakow. Så, her er beviset på at jeg har sett Mariakirken… Jeg så ikke helt hva som var så spesielt med akkurat denne kirken, men kanskje jeg skjønner det hvis jeg bestemmer meg for å gå inn neste gang…

St. Mary’s Basilica is in the corner of Rynek Główny and is one of those things everybody say thay you should see. Well, now I’ve seen it and here’s the proof. Didn’t get what makes this church so special, but maybe I should try go inside next time…


Midt på torget ligger Sukiennice, eller kleshallen som den kalles på norsk. Bygget er utrolig vakkert, og var lenge et sentralt punkt for internasjonal handel av krydder, skinn og silke. I dag er den først og fremst et sentralt punkt for å kjøpe souvenirer.

In the middle of the market square is Sukiennice, or the cloth hall. The building is incredibly beautiful and for a long time it was an important place for international trade of gods like spice, leather and silk. To day it’s the main place for buying souvenirs in Krakow.


Det er absolutt verdt å gå gjennom den fantastiske markedshallen (Sukiennice) for å titte, men selv om det er billig her i forhold til norske priser, så er prisnivået her veldig stivt i forhold til vist man går litt ut av torget for å kjøpe nipsnaps. Jepp, for jeg ser på det som nipsnaps: her selges lightre, magneter, shotteglass og andre typiske turistting som man finner på hver eneste souvenirbutikk i hele verden. I tillegg til ravsmykkene da (hvor mye rav finnes det egentlig i dette landet?)

You should absolutely wander through the amazing cloth hall and look around, the prices are very nice is you compare them to norwegian prices, but if you go a little bit away from the market square you could find the same souvenirs really much cheaper. What they sell is typical souvenirs, like the ones you’ll find in every souvernir-store all over the world: here’s lighters, keychains, pens, shot glasses. And ofcourse a lot of amber! (Where do all that amber come from anyway? The whole of Poland is packed with it!)


Og siden vi er inne på nipsnaps, så kan jeg jo i allefall nevne alle de fantastiske butikkene jeg tippa over på lørdagen. Litt utenfor sentrum (10-15 minutter gange fra torget) ligger en gate som heter Józefa. Det er en sidegate til Krakowska og her finnes det en del små nisjebutikker som selger håndlaget brukskunst. De fleste av disse butikkene er drevet av unge jenter som snakker engelsk, og som mer enn gjerne slår av en prat med kundene om produktene. Alt er håndlaget, og her selges de vakreste kjoler, smykker av lego, ringer demonterte klokker og en hel del andre ting som absolutt er verdt å se. Om man ikke handler der, så er det i allefall kjempeinspirerende og se på hvor mye fantastsik som blir laget! Anbefaler absolutt alle som tenker seg til Krakow og stikke innom her! (Se etter små, bortgjemte innganger med påskriften «Galeria»). Her kan dere se noe av det jeg endte opp med å kjøpe på galeriene🙂

And when we talk about shopping I have to mention some of the amazing stores I dropped by saturday. If you walk away from centrum (about 10-15 minutes walk) there’s a street called Józefa. It goes out from Krakowska (which is much easier to find on the map) and here there’s some small niche shops selling handmade crafts. Most of these stores are runned by young english-speaking girls who is very happy to talk with and tell their customers the history behind each product. Everything is handmade and here you can by wonderful dresses, jewelry made from lego, ring made from watches and loads of other thing which is worth seeing. And if you don’t by anything you could at leat pick up som inspiration! This is the first thing I’ll mention if someone asks me what to do in Krakow! (Look for small, hidden doors with signs that says «galeria» or «Art Factory») In the picture below you could see some of the jewelry I bought in these galeries.

I tillegg så kan jeg jo nevne at det mest sannsynlig kommer et innlegg med litt kupp fra et loppemarked jeg presterte å snuble over. Fikk kjøpt meg noen fantastisk flotte kjoler nesten gratis, men nå er jeg vist uten fotograf her, så det får bli en annen gang.

Hopefully there will be a blogpost about the secondhand-market I visited sunday. I found myself some wonderful dresses, almost for free. Unfortunatly I don’t have a photographer here, so I’ll have to save this for another time…

6 thoughts on “Krakow

  1. Ah, sukk, så vakkert – takk for turen! Ble fristet til å legge ut på tur og få litt inspirasjon!!!
    Og ps: trådløs fjernutløser til kamera er fine greier, jeg kjøpte på ebay for under 30,- og sparte dermed en og en halv tusenlapp, hehe! Da trenger du ikke fotograf🙂 (Med andre ord: Jeg vil se de kjolene fortfort!!!)

    Lik

    • Tja, fjernutløser var kanskje ikke så dumt! Men eBay er jo litt av en jungel =P
      Kanskje jeg rett og slett skal løpe bortom å sjekke prisene på butikken etterpå? *pønsker og tenker*

      Satser i allefall på at det blir tatt noen bilder jeg kan bruke av den ene når jeg skal ut i kveld og svinge den rundt wawa =)

      Lik

Legg igjen en kommentar

