Første dag i Warsawa

Dette inlegget skrev jeg 06.02.2012, dagen etter jeg kom hit til Warsawa. Siden jeg ikke har hatt internett på laptopen, og det er utrolig knotete og blogge fra iPaden, så har det ikke blitt postet noe etter jeg kom. Det betyr ikke dermed at jeg ikke har skrevet noe😉

Her følger altså det første innlegget fra Warsawa, og følg med i dagene som kommer, jeg har flere på lur!

 

Bildet er tatt på torget i den fantastisk gammelbyen

Omsider er jeg kommet meg til Polen og Warszawa. Jeg ankom sent i går kveld, etter å ha sittet litt ekstra på Gardemoen. Han der berømmelige Bjørn Kjos er nemlig ikke så punktlig som han skal ha det til, så da endte det med at det ble noen ekstra timer strikking på Gardemoen før jeg susa sørover. Vel, i allefall, i går kveld kom jeg frem hit. Akkurat litt for sent til at jeg fikk kjøpt min daglige dose med Pepsi Max. Det jeg derimot fikk var en polakk som henta meg på flyplassen og fulgte meg til leiligheta jeg skal bo i de neste 5 månedene.  Der møtte vi husvertene, et trivelig ektepar, tror jeg. De smilte i allefall, men jeg skjønte ikke et kløyva ord av det de sa. Etter husvertene hadde tatt alle pengene mine og stukket fant jeg ut at jeg like gjerne kunne pakke ut av den vesle bagen jeg hadde med meg. Det tok nøyaktig 7 minutter. Jeg tuslet litt rundt i leiligheten, usikker på hva jeg skulle ta meg til. Å gå ut i 22 minusgrader i et fremmed land midt i en fremmed by midt på natta var så absolutt ikke et alternativ. Så da endte jeg med å lese ferdig ”hundreåringen som klatrer ut vinduet og forsvant” (fantastisk bok, forresten) før jeg sovna.

Dagen i dag startet veldig bra. Når jeg våkna var jeg så kaldt at jeg sprang rett i dusjen. Dermed kom jeg meg opp av senga med en gang, og det i seg selv er jo ganske så uvanlig for meg, om jeg ikke plutselig skulle ha kommet på at jeg faktisk er i Warszawa i tillegg… Etter å ha fått varmen i meg igjen tuslet jeg ut i stua. På det tidspunktet hadde jeg to tanker i hodet. Den ene var ”hvordan i svarte f… skrur jeg opp varmen på denne ovnen?” og den andre var ”jeg må huske å kjøpe dopapir i dag”.

Dette bildet har jeg rett og slett knipset rett gjennom verandadøren min. Jeg har utsikten ned til en bitteliten park, og nå ser det litt trist ut, men tror det blir veldig koselig der til sommeren🙂

Jeg satte meg å strikka et par omganger mens jeg venta på Marcin, som skulle komme å hente meg og vise meg litt rundt i byen og hjelpe meg med å lokalisere universitetet. Snill som han er hadde han med seg en kaffe og to bagetter, slik at vi kunne spise litt frokost før vi gikk ut… Jeg fikk valget mellom salami eller laks. Jeg gikk selvsagt for laks.

Etterpå hyrte jeg på meg, slik som nordmenn best kan og gikk ut i 24 minusgrader. Ikke at det egentlig var så ille, det var jo helt vindstille. Vi ruslet opp Kredytowa, fortsatte bortover Traugatta, krysset Krakowsie Przedmieście og inn den gigantiske hovedporten til Uniwersytet Warszawski. Nevnte jeg forresten at jeg planlegger å lære meg litt polsk? Så kan jeg kanskje uttale de gatenavnene her en gang i fremtiden..

Dette bildet tror jeg at jeg tok i gammelbyen, men det kan hende at det bare var i nærheten av gammelbyen🙂

Anyway, etter å ha krysset universitetsplassen, som forresten så ganske trasig ut med nakne trær og visne blomster kom vi til administrasjonen. Det store, flotte bygget, det flotteste av alle universitetsbyggene ifølge Marcin. Og hvem er vel jeg til å krangle? Bygget er like fantastisk som universitetsplassen helt sikkert kommet til å bli når det begynner å nærme seg sommer. I det man entrer bygget må han forbi en diger gardin, en slik rød en, av sånn fløyelslignende stoff som noen luringer har funnet ut av vi kan gjemme teaterscenen bak. At gardinen må trekkes til side hver gang man går inn og ut, rekker man rett og slett ikke å irritere seg over første gangen man er der, i allefall ikke når jeg på merkverdig vis klarte å unngå å snuble inn i den fantastisk store hallen som ventet innenfor. Takhøyden var enorm, og ekkoet etter skrittene ljomet i veggene, selv om jeg hadde på meg joggesko og ikke klikk-klakk-heler. Like innenfor fløyelen satt en staut en kar og ønsket oss velkommen. Han satt bak en pult med hendene foldet oppå bordet og gjorde ingenting mer enn å ønske oss velkommen. En skikkelig drittjobb med andre ord, men mannen så ut som han var fantastisk stolt over jobben sin. Vi fortsatte gjennom hallen og inn i bygget hvor vi ble møtt av et merkelig skilt med masse rare bokstaver. Ifølge Marcin betydde dette at vi måtte henge igjen yttertøyet vårt nede. Ikke at det var noe problem, for universitetet i Warszawa har tydeligvis betjent garderobe! Eneste plassen jeg pleier å oppleve betjent garderobe er på utplassene i Tromsø. Det har dog ikke samme effekten fordi a) du må betale og b) jakka er ofte borte når du kommer for å hente den. Her var den betjente garderoben både gratis og betjent av et menneske som hang jakken der den skulle henge slik at hun fant den igjen senere. Vi tusla opp på Erasmus-kontoret og fikk beskjed om å dra i banken å betale dem 70 złotys (litt under 140 norske kroner) og å dra til en fotograf og få tatt bilde til studentbeviset. Det gjorde jeg selvsagt, så i morgen skal jeg dra å få ordnet meg enda billigere bussbilletter.

Main gate'n på universitetet

Etterpå bar turen til mitt fakultet, slik at jeg skulle vite hvor det lå. Jeg tror aldri jeg blir å finne veien tilbake dog, men det er en helt annen sak. Fakultetet mitt var ikke i nærheten av å være like spesielt som administrasjon, men det var heldigvis helt greit der. Ikke at det var så mye å se der, egentlig, så vi dro videre til et kjøpesenter jeg ikke husker navnet på. Der fikk jeg ordnet meg nytt, polsk simkort og drukket en Pepsi Max. Endelig.

Klokken begynte å nærme seg sent, og både jeg og Marcin begynte å bli lei av og traske, så vi tok banen tilbake til sentrum, hvor vi handlet sammen. Jeg fikk kjøpt meg kjøttdeig og spagetti, samt to enorme flasker Pepsi Max og to poser Lay’s, en med ”papryka” og en med ”Solono”, som for øvrig er det polske ordet for salt, tydeligvis. Deretter bar det hjem til varm dusj og dobbeldubbet TV. Eller, ikke alle TV-kanalene var dubbet, det var også polsk TV-shop og titte på. Jeg gleder meg til å få ordnet meg internett i morgen!

En av de mange kirkene i byen. Jeg har absolutt ikke peiling på hvor dette bildet er tatt😛

Her var altså mitt første innlegg skrevet i Polen. Håper du likte det, for jeg har flere på lur😉

Ønsker deg en riktig så god helg!

6 thoughts on “Første dag i Warsawa

  1. Jeg har vært hos deg og kikket litt🙂 så mye fint du lager. Kommer innom flere ganger. De sjalene dine er kjempefine. Likte godt fargen du har brukt på Kjærlighet på pinne kjolen🙂 Kommer innom flere ganger!

    Lik

    • Heisann!

      Jeg har bodd i Warszawa et halvt år, og er ikke sånn overveldende bevandret i Polens garnmiljø, men i Świętokrzyska, en gate i sentrum av Warszawa, ligger det i allefall en garnbutikk. Den finnes på knitmap.com. Dette er en av de få plassene i warszawa hvor jeg faktisk støtte på folk som snakket engelsk. Generelt er engelskkunnskapen dårlig, og viljen til å prøve å forstå er heller ikke kjempestor, noe som gjør det litt vanskelig og handle garn uten å kunne polsk etterssom de fleste butikkene lagrer garnet bakom disken av en eller annen grunn.

      Generelt er det jæv… mye akryl i Polen, men jeg klarte på denne ene butikken i Świętokrzyska og få kjøpt noe vanlig ull. Kvaliteten var riktignok ikke så imponerende, så jeg endte opp med å bestille alt garnet jeg skulle ha fra Danmark. Alpakka var jeg aldri borti i det hele tatt, men jeg lette ikke spesielt godt heller. Om du skulle komme over noen interessante hobby-, garn- eller knappebutikker så må du rope ut slik at jeg kan sjekke det ut neste gang jeg drar…

      ps. på sezam i Marzalkowska (rett ved siden av McDonalds) ligger det en liten søt butikk med litt hobbystæsj (hæslig akrylgarn, endel råbillige knapper og spennende duppedingser) i 3. etasje🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

