Fredagskos

Jeg har vært sykemeldt siste uken på grunn av en forslådd arm.
Og gud som jeg har kjeda meg!
Uten å kunne bruke ene armen er det ikke mye å gjøre,
så gleden var stor når smertene begynte å bli borte så jeg kunne gjøre litt igjen.
Gleder meg til å dra på jobb til uka!
Det første jeg gjorde var selvsagt å strikke litt. *kremt*
Men siden sambo har vært verdens beste kjærest siste uka og kjørt frem og tilbake overalt og ikke minst måkket ut bilen hver dag tenkte jeg at det hadde vært koselig med boller.
Siden sambo ønsket seg kanelsnurrer ble det kanelsnurrer.
Og skoleboller.
Og hveteboller.
Disse bollene ble bare mega-gode!
 Akkurat passe saftige og luftige og at jeg brukte samme deigen til alle 3 typene er jo et stort pluss.
Oppskriften er den samme som står bakpå gjørpakkene,
men jeg er ikke helt enig med Idun når det gjelder fremgangsmåte…
OPPSKRIFT (ca. 50 stk)
400 gram margarin
8 dl melk
1 pose tørrgjær til søte deiger (rød)
4 egg
4 dl sukker
2 kg hvetemel
kardemomme
salt
1. smelt margarin og hell i melken, varm opp til ca 40 *C
2. Hell margarin/melken over i bakebollen og ha i tørrgjæra. Legg over et lokk/håndkle e.l. og la det stå til gjæra begynner å virke. (ca 5 min)
3. Pisk egg og sukker lett.
4. Ha resten av ingrediensene i sammen med margarin/melk og elte deigen. Det gjør ingenting at den blir klissete, da blir bare bollene luftigere.
5. Strikk litt mens du venter 1 time på at deigen heves.
6. Rull ut bollene
7. Etterheves 30 min
8. stekes i 10-12 min på 210 *C
For å lage skoleboller trykker du ned midten og har på litt vaniljekrem. Jeg bruker ferdig vaniljekrem fra tine.
For å lage kanelsnurrer kjevler du deigen til et rektangel og smører på margarin, sukker og kanel. Rull sammen rektangelet og kutt i biter.
9. Nyt bollene
Jepp, det er Skrue McDuck på TV’en vår😀

3 thoughts on “Fredagskos

  1. Nom nom nom! Det så knallgodt ut! Enda bra vi har is på gang så man får døyvet godtelysten;) Ønsker deg en strålende lørdagskveld!

    Lik

Legg igjen en kommentar

