Det er typisk norsk

Det er mange ting som er typisk norsk.
Bunader, ski og ostehøvel.  
Folkeviser, eventyr og hardingfeler.
Rosa grilldresser og ikke minst – harryhandel…

Harryhandel er tøffere enn du tror.
Vi starter tidlig på morgenen med å rydde og klargjøre bilen.
Bagasjerommet blir tømt, åpenbart. Og det samme blir baksettet. 
Forsetene blir flyttet så langt frem at dersom vi skulle åke ut for en ulykke er det ikke plass til airbagen.
Og selvsagt blir radioen demontert, slik at man får et flott lite hulrom og stappe inn siste rest av varene i. 
Håndvesker, ryggsekker og andre store ting er selvsagt strengt forbudt – vi skal jo ha plass til varene, forstås!

I motsetning til mange nordmenn, så kjører ikke vi Tromsø-«væringer» til Finland i stedet for Sverige. 
Og, nei, jeg er ikke egentlig Tromsø-væring. Jeg er oppvokst myyye nærmere svenskegrensa. 
I allefall: Finland er plassen å harryhandle. 
Når man har pakket (lest: strippet) bilen er man klar til å legge i vei. Stemningen i bilen er alltid spent, for hvem vet hvilket kjøtt som er billig nå? Kan det være indrefilet? ytrefilet? bacon?
Normalt er det en kjedelig tur, men i dag dtro jeg med to venninner, en av dem Susann. Til og med bilturen var ganske trivelig i dag, kanskje fordi vi ikke hadde planer om å stappe hanskerom og askebeger og det som værre er med varer, så jeg hadde latt cd-spilleren bli stående når jeg pakket i (les: strippet) bilen i formiddag. 

Nå skal jeg innrømme at det ikke ble kjøpt noe kjøtt til meg i dag, og i utgangspunktet syntes jeg at 5 timer i bil er litt for langt for å kjøpe vannet kylling (som de forøvrig ikke har i kilpis), seigt bacon, 6 øl og ti pakker sigaretter. Ikke kjøpte jeg kjøtt og ikke kjøpte jeg øl, så det kunne ha endt opp som noen meget dyre sigaretter hadde det ikke vært for:

Jepp, masse garn! hele 3,2 kilo faktisk.
Du må love å ikke si noe til sambo, men, nå er det totale garnlageret på 9,4 kilo eller 22638 meter!
Hjelpes!

Jeg har forresten et spørsmål nå. Av fargene brun, sort, hvis, blå, lilla, gul, orange og rød. Hvilke to bør jeg velge til en genser?
Jeg hadde egentlig tenkt å vise frem et par kombinasjoner, men så ble selvsagt kameraet fritt for strøm…

Nei, jeg får gå å strikke litt, men jeg lover å oppdatere deg underveis🙂

9 thoughts on “Det er typisk norsk

  1. Hmmmm!!! Ostyhyvel är INTE norskt! Det är SVENSKT!!🙂

    Det är skönt att höra att ni inte bara Harry-handlar i Sverige! Jag tycker att den orangea och gula ser fina ut tillsammans. En randig genser kanske? Annars tycker jag nog blå-gult nu i VM-tider🙂.

    Lik

  2. Harrytur med garnhandel høres veldig bra ut. Masse flott garn du har kjøpt. Var selv på harrytur i helga, men det ble noe helt annet enn garn med hjem. Jeg har nemlig ikke klart å finne garn der jeg harry-handler. :O(

    Lik

Legg igjen en kommentar

