Verdens flinkeste bestemor!

Siden forrige innlegg handlet om Haruni’en som ble strikket til Bestemor,
passer det vel bra at jeg fortsetter med Bestemor her også.
Jeg har altså, som tidligere nevnt, verdens beste bestemor.
Bestemor er snill, god, morsom og dyktig.
Hun er, som bestemødre flest, dyktig til mange ting.
Blant annet baker hun verdens beste hveteboller.
Og lefser.
Og en hel del annen god mat.
Bestemor er ekstremt flink å lage mat.
Også er hun sprek.
Sambo blir forfjamset av den gamle dama som «spretter rundt»
hver gang vi er på besøk.
Også er hun nøyaktig og detaljorientert,
eller pirkete, alt ettersom hvordan du ser det…

Men det beste med Bestemor er det talentet hun har for håndarbeid.
Når det kommer til håndarbeid så kan Bestemor ALT!
 Og jeg tuller ikke.
Det er bestemor som har sydd bunaden min,
ja, både brodering og montering.
Og bunader til resten av jentene i slekta har hun også laget,
og vi er stort sett bare jenter,
så det er noen bunader det.
Jeg fikk min blå nordlandsbunad i konfirmasjonsgave
og alle tantene og søskenbarnene mine har likedan som meg.
Her er konfirmasjonsbildet mitt.
Skulle gjerne ha tatt noen detaljebilder av broderingen,
men siden bunaden henger pent i skapet hos min
mor så får det blir til en annen gang.
Kanskje en idé til 17.-mai-innlegget…
Kan jo forresten nevne at jeg har fått det meste av sølv også fra bestemor.

img002

img287

Nå har jeg altså fått vist frem av Bestemor er ekspert på bunader.
I tillegg er Bestemor kjempeflink å sy.
Jeg husker at hun pleide å sy klær til oss når vi var mindre.
Blant annet sydde hun kjole til skoleballet mitt på ungdomsskolen.
Her hadde jeg tenkt å putte inn et bilde av den kjolen, men det viser seg at jeg ikke har bilde av den.
Så da legger jeg inn bildet av en kåpe Bestemor
sydde til meg når jeg var lita,
som også er utrolig flott!

img015

Og ikke nok med at Bestemor er flinkest i verden til å brodere å sy.
Nei, for hun er nemlig en racer med strikkepinnene også.
Bestemor strikker alt mulig rart,
men det hun strikker mest av er nok selbuvotter.
Og gensre og kofter da, selvsagt!

img303

Det jeg egentlig ville vise frem var syskrinet jeg har fått hos bestemor

nå rett før jul.
Det er rett og slett vakker, ja et skikkelig møbel.
Det har 5 rom, og 2 av rommene er delt inn i 3 mindre.
Eeh, ja, jeg lar bildene forklare!

syskrin (4)

syskrin (3)

syskrin (2)

Meg og bror, nok en gang, i hjemmestrikka outfit.

Kåpen er sydd av bestemor, og brukes nå av en annen
slektning. Jeg fikk bare bruke den til finstasen da.

Og det er ikke min første heller. Her er meg og største lillebror🙂

Dette er konfirmasjonsbildet mitt

6 thoughts on “Verdens flinkeste bestemor!

  1. Ja, kan jo bare være enig i din beskrivelse; den dama kan jo ALT! Nydelige arbeider du viser fram! Og herlig å se at du verdsetter både det og bestemoren din🙂 Ta godt vare på det gode forholdet – det er ikke alle som er så heldige å ha en bestemor en gang… Klem🙂

    Lik

  2. For en fantstisk bestemor du har! Og så fint at talentet går i arv til deg! Syskrinet er utrolig lekkert. Et slik et står høyt oppe på min ønskeliste! En riktig god lørdagskveld, og søndag, til deg!

    Lik

  3. Tilbaketråkk: Fanajakke til meg selv: min første kofte |

Legg igjen en kommentar

