Hærlig romjul

Da var jula «over» for denne gang.
 Jeg har forlatt hjembygda og parkert i Tromsø igjen.
 Ikke for så lenge riktignok, skal feire nyttårsaften hos mamma og pappa.
Planen var egentlig å være i hjembygda hele romjula,
selv om sambo skulle opp hit å jobbe.
Men så har det seg sånn at jeg har en alvorlig trang til å begynne å
bruke julegavene.

I dag har nøkkelskapet fra Gudmor kommet opp i gangen, og det ble virkelig bra. Det var deilig å få nøklene bort fra, ja, overalt hvor jeg har pleid å gjemme dem for megselv før…

28122010102

De av dere som har fulgt meg en stund,
vet at jeg ønsket meg veldig en Kenwood Major.
Og det var jeg så heldig å få av sambo…
og av mamma og pappa….
Jepp, ikke bare fikk jeg en men, TO majorer.
Den ene (fra sambo) er satt på kjøkkenbenken til
pynt etter at den har blitt brukt til brødbaking i dag.
Den andre, den fra mamma, har jeg byttet inn på elkjøp
og fått igjen en blender og en multikvern,
som jeg gleder meg til å hakke løk i når vi skal
spise pasta og kjøttboller til kvelds i dag.

Ja, jeg har selvsagt tatt noen bilder av brødbakinga,
med et lite kompaktkamera som slo seg av veldig fort.
Mon tro hvor jeg har lagt ladderen?

Første steg: La majoren elte deigen mens jeg rydder ut av oppvaskmaskinen (effektivt det her, skjønner du).

DSCN0842

Etter litt heving og diverse annen rydding ble brødene formet
og lagt i former for… mer heving selvsagt.
Det er ikke alt jeg har tatt bilde av.
Jeg syntes det er ganske kjedelig å se på at ting hever,
så jeg skal ikke utsette deg heller for det.

Men jeg har selvsagt tatt bilde av de ferdigstekte brødene.
De ble kanskje ikke så fine på formen,
men det blir sikkert bedre til neste gang.
Ja, for det blir en neste gang!

DSCN0845

DSCN0844

9 thoughts on “Hærlig romjul

  1. Så heldig du er!!! Jeg har hatt min Kenwood i mange år, og en ting er sikkert; den dagen den ryker skal jeg kjøpe meg en ny!!! Bedre maskin får man ikke 🙂
    Godt nytt år til deg! Klem🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

