Ny dag, nye eksperimenter

Ja, for når sambo er på jobb og jeg har fri, da kan jeg gjøre som jeg vil. Nå skal det sies at det er ikke alle idéene mine som er like lure, og mang en gang har jeg starta på store prosjekter som bare ender med å bli stående. Men ikke i dag, nei! Etter å over lengre tid ha fått inspirasjon fra diverse hobbyblogger og forum måtte jeg bare prøve å eksperimentere litt med garn og konditorfarge selv…

garnfarging

Jeg brukte av garn jeg hadde liggende. Litt usikker på hvilket garn det er jeg har brukt, siden ingen av dem hadde bagebånd… Det jeg vet er at det er hvitt, superwash, veier totalt 91 gram og trolig er alle smårestene samme type. Jeg mistenker at det er Mor Aase Superwash…
Nøstene ble hespet opp, og i mangel på hespetre surra jeg det rundt armen. Resultatet av det ble helt greit, men å bruke hespetre er både lettere og gir bedre resultat.

Garnfarging(2)

Jeg la garnet i en kasserolle og fylte på med vann og eddikk til hele hespet lå under vann… Jeg var veldig usikker på hvor mye eddik jeg skulle bruke, og mener å ha hørt «heller for mye enn for lite», så jeg kvelva på. Eddikens funksjon er vissnok å binde fargene… Hespet ble stående i vann til alt var gjennomvått.
Kjelen ble satt på plata og varmet opp.
garnfarging(3)

Mens hespet sto å godgjorde seg i vannet, fant jeg frem konditorfargene. Jeg brukte ei flaske grønn og ei flaske blå farge. Fargene hadde jeg bestemt meg for før jeg dro å handlet, så jeg endte opp med å dra innom 4 butikker før jeg tilslutt fant den blå på OBS.
garnfarging(4)

Når vannet begynte å bli varmt og dampe, tok jeg kjelen av plata og helte oppi begge flaskene med konditorfarge og rørte rundt, fordi jeg ville ha hele hespet i nogenlunde samme farge. Det er også mulig å farge flerfarget garn på denne måten, for konditorfargene flyter nemlig ikke ut! Da er det bare å helle defargene du vil ha der du vil ha dem…
Etter at fargene var helt i vannet satte jeg kjelen tilbake på plata og lot den dampe en gang til.

garnfarging(6)

Kjelen ble tatt av og nedkjølt, før garnet ble skyllet og vridd og hengt til tørk.


garnfarging(5)

Her er det garnet ferdig farget!
Alt i alt var dette utrolig enkelt. Det eneste minuset var at det var litt for fort gjort… Rakk jo liksom ikke å kose meg med prossessen… Men garnfarging med konditorfarge blir nok gjentatt for min del!
Litt usikker på hva det skal bli av det, men mistenker at det blir et par votter…

5 thoughts on “Ny dag, nye eksperimenter

  1. Ser flott ut.

    Et par tips, for mye edikk kan skade fiberet. Du bruker ca 2 til 3 ss hvit edikk 7% til 200 gram med fiber. Øk varmen til 100 c, deretter reduser det til 80 c i 2 timer. Da får du farger som holder, men jeg vet ikke om fargen går med konditor farger. Men, dette er formelen til vanlig farging, så temperatur og varme er ikke noe særlig forskjellig ifra matfarger til kjemisk farging :rosasmil:

    Lik

  2. Smart! Dette skal jeg prøve. har noe baby-ull kjøpt på fretex som er hvitt, nok til et sjal, men kanskje finere i en slik farge? Lurer på om du fikk meldinga mi ang. restegarnsvottene?

    Lik

Legg igjen en kommentar

